Zoeken in deze blog

Translate in your language

zaterdag 2 augustus 2025

Durf jij jezelf echt te laten zien als model? De waarde van authenticiteit in de modewereld

MODELLENWERELD | 45 | Wat maakt een model authentiek?


Durf jij jezelf echt te laten zien als model? De waarde van authenticiteit in de modewereld


In een wereld waar veel mensen een masker dragen is jouw eerlijkheid misschien wel je grootste kracht en je onderscheidend vermogen. Veel meer dan je uiterlijk. 


In het kort:

  • In de modewereld draait het niet langer alleen om uiterlijk, maar steeds meer om echtheid, om persoonlijkheid en het verhaal achter het model.

  • Een authentiek model durft kwetsbaar te zijn, zichzelf te tonen en ‘nee’ te zeggen tegen opdrachten die niet passen bij haar of zijn waarden.

  • Merken zoeken naar modellen die echt voelen, herkenbaar zijn en duurzame connectie kunnen maken met hun publiek door zichzelf te zijn.



Op zoek naar de achtergrond van authentiek

In de wereld van modellen en mode draait alles ogenschijnlijk om uiterlijk, poses en perfecte foto's. Maar wie wat dieper kijkt, merkt al snel dat er steeds vaker wordt gesproken over authenticiteit. Modehuizen, fotografen en merken zoeken niet meer alleen naar een mooi gezicht, maar naar een complete persoonlijkheid met een verhaal. Ofwel ze zoeken naar iets herkenbaar echts. Ze noemen dat authentiek. Maar wat betekent dat eigenlijk? Wat maakt een model dan wel authentiek?



Authenticiteit is meer dan uiterlijk

Authenticiteit ofwel het authentiek zijn gaat niet over het dragen van de juiste kleding of het veelvuldig posten van onbewerkte selfies. Het betekent dat je dicht bij jezelf blijft. Ongeacht de rol of opdracht die je hebt. In een wereld waarin uiterlijkheden steeds makkelijker te manipuleren zijn, wordt het tonen van wie je werkelijk bent, je grootste kracht. Klanten voelen dat haarfijn aan. Ze voelen het verschil tussen iemand die een rol speelt en iemand die oprecht is.



De impact van echte energie op de camera

Authentieke modellen brengen meer mee dan alleen de looks naar een fotoshoot. Er zit energie in hun ogen. Een stukje echtheid in hun houding. Fotografen zeggen vaak dat de camera niet liegt. En dat klopt. Wanneer een model zich niet goed voelt in haar vel of iets speelt wat niet klopt, zie je dat terug op beeld. Authenticiteit vertaalt zich in beelden die resoneren, die blijven hangen bij de kijker.


Je eigen verhaal brengen

Een authentiek model durft haar verhaal te vertellen. Of dat nu gaat over haar achtergrond, haar visie op schoonheid, of haar persoonlijke uitdagingen. Juist deze verhalen maken een model interessant voor campagnes die meer willen zijn dan alleen een plaatje. Een merk dat wil inspireren, kiest liever voor iemand met karakter en een duidelijke boodschap dan voor een  'perfect' maar wel standaard gezicht.


Kwetsbaarheid is een sterke kracht

Authenticiteit betekent ook durven toegeven dat je niet altijd sterk bent. Dat je ook onzeker kunt zijn. Dat je het spannend vindt om in de schijnwerpers te staan. Veel modellen denken dat ze altijd en onder alle omstandigheden perfect moeten zijn. Maar in werkelijkheid wordt kwetsbaarheid steeds meer gewaardeerd. Het maakt je menselijk. Het maakt je benaderbaar. En juist dat maakt je bijzonder.



Jouw uniekheid als merk

Als model ben je niet alleen het gezicht van een ander merk. Je bent ook een merk op zichzelf. En elk sterk merk begint bij iets echts. Je hebt unieke eigenschappen. Misschien heb je sproeten, een ongebruikelijke poseerstijl, of zelfs een zeer uitgesproken mening. Maar dat zijn geen nadelen, maar juist troeven die je uit moet spelen. Als je je eigen merk bouwt op basis van wie je echt bent, kun je je pas goed onderscheiden in een drukke industrie.


Hoe werk je aan authentieke zelfpresentatie?

Authenticiteit kun je niet faken, maar je kunt het wel versterken. Vraag jezelf af: Wie ben ik? Los van wat anderen van me verwachten? Wat wil ik uitstralen? Wat is mijn verhaal? Oefen met het delen van je mening op social media, laat ook je minder perfecte kanten zien, werk samen met fotografen die jouw stijl respecteren en durf gewoon eens ‘nee’ te zeggen tegen opdrachten die je niet bij je vindt passen.


Merken zoeken naar echte verbinding

De modewereld beweegt steeds meer richting echtheid, transparantie en inclusiviteit. Merken willen modellen waarmee hun doelgroep zich kan identificeren. Dit betekent dat er ruimte is voor modellen met verschillende achtergronden, leeftijden, lichamen en perspectieven. Zolang ze maar echt zijn. Authenticiteit wordt zo niet alleen gewaardeerd, maar ook gevraagd.


Wees trots op wie je bent

Tot slot: Wees trots op wie je bent. De wereld heeft geen behoefte aan nog weer een kopie. De wereld heeft behoefte aan jou. En wel precies zoals je bent. Authentiek zijn vraagt vooral in het begin de nodige lef, maar levert uiteindelijk iets op dat veel verder gaat dan veel likes op Facebook of opdrachten. 

Het zorgt voor een carrière die klopt met wie je bent.




 


Zoeken op een trefwoord uit de modellenwereld dat begint met:
| A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | Z |